07 February 2009

[[ naSi gOreNg waRna meRahku ]]

Semalam, lepas je habis sembahyang Maghrib aku terus ambil al-Quran yang aku letak kat atas almari. Niat di hati kalau boleh nak baca sampai Isyak. Sehelai demi sehelai aku baca sampaila satu saat aku terdengar satu bunyi yang sungguh ku kenali..perut ku sedang menyanyi!! adoiii..orang tengah sedap mengaji, dia pun nak 'mengaji' jugak. Ingatkan tak nak makan malam ni. Ahhh..malas aku nak melayan perut ni. Padahal tengahari tadi dah makan nasi, takkan lapar lagi kut.

Tapi orang cakap baik makan dulu lepas tu barulah sembahyang, takut nanti sembahyang tak khusyuk..asyik teringat kat nasi je. Haa, baru aku ingat yang kat dalam peti ais ada kacang botor, nasi pagi tadi yang tak habis pun ada lagi. Kalau masak nasi goreng ni mesti bes. Habis je mengaji aku terus ke dapur. Apron warna oren yang cantik tergantung kat dinding aku ambil pakai. Kebersihan tukan separuh daripada iman, so kenala jaga kebersihan walaupun bukan nak masak untuk orang lain.

Sebelum nak masak kenalah ready bahan2 dulu, nanti taklah terkejar-kejar nak ambil bahan. So, mula2 aku potong sayur, then hiris daging kecik-kecik, kupas bawang merah, bawang puith and my favourite..cili..tapi mana pulak cili ni. Dalam peti ais tadi takde, kat atas meja masak pun takde. Aku pun...

"Maaaaa, mane cili!!!"

and jawapannya...

"cili dah habisSss!!!"

Alamak..cili habisla pulak. Kalau tak letak cili mana ada umphh..kalau letak sambal lada pulak takut rasa lain macam pulak. Tiba-tiba aku terpandang cili kering atas meja. Ahh!! lantaklah guna cili kering pun, janji cili. Dengan excitednya aku pun potongla cili kering tu dengan jayanya. Lepas semua dah ada, aku pun blendla bahan tumisnya. Blendla senang, kalu nak menumbuk guna lesung lambat pulak boleh makan nanti.

Alamak lagi sekali..benda yang aku blend tu jadi warna merah. Adusss..parah..parah..habisla nasi goreng aku jadi warna merah jugak. Lagi sekali aku biarkan jugak benda tu. Biarlah nak jadi warna apa pun, yang penting sekarang perut mesti diisi. Seterusnya jom kita menumis tapi sebelum tu kenalah panaskan minyak dulu. Oleh sebab guna cili kering, so menumis pun take time sikitla sebab nak bagi cili tu garing dan dengan rasa malas nak menunggu aku apa lagi..pasang api yang paling besar sebesarnya. Tapi kena kacaula, nanti tukar warna hitam pulak. Lepas dah agak2 garing aku pun masukkanlah benda2 sampingan yang lain. Masukkan sayur, daging, kicap and last but not least..garam..garam. Bak kata Chef Kamarul, nak masak ni kita kena guna hati. So, kalau orang lain masukkan garam secukup rasa tapi bagi aku..masukkan garam sesuka hati!! hahaha..

Lepas tambah garam, aku rasa. Mmm, tak rasa apa-apa lagi ni. Tambah garam lagi..rasa lagi..tambah lagi..rasa lagi..tambah lagi..rasa lagi sampaila satu saat......aku bermonolog sendirian..

"Aiii, seronoknya aku tambah-tambah garam. Nak bagi orang dapat darah tinggi ke. Nanti kalu masin sangat, lepas tu kalau mak aku makan..alahai..silap haribulan boleh masuk hospital ni.."

Aku pun stopla masukkan garam and rasa nasi goreng aku tu untuk kesekian kalinya. Hmm..bolehla rasa macam ni pun. Macam-macam rasa ada..masin..pedas sikit-sikit..tapi macam takde rasa pun ada jugak. So, siapla nasi goreng kale merah aku tu. Tak pernah dibuat dek orang nasi goreng kale merah, aku je yang boleh buat. Bila terpandang je nasi goreng aku yang kat dalam kuali tu barulah aku perasan..

"Banyaknya aku masak. Mesti tak habis makan ni"

"Tapi takpe, tak habis makan boleh simpan dalam peti. Esok boleh panaskan balik. Membazir ni amalan syaitan"

Kami pun makanlah nasi goreng tu. Ingatkan tak sedap tapi adik aku siap menambah lagi. So, sedaplah tu maknanya. Mak aku pun tak komplen apa-apa..senyap je makan. Selalunya dialah yang duk komplen nasi goreng aku masinla, guna lesung lagi sedap, tambah tula, tambah ni.. Akhirnya, Alhamdulillah..kenyang. Pada yang rasa nak cuba resipi nasi goreng warna merah aku ni baik tak payah sebab bukan senang nak masak. Mesti ada deria rasa yang cukup peka terutama sekali time nak menambah garam. Kalau tak, silap haribulan boleh keracunan makanan..hahaha..

Alahai nasi goreng warna merahku...

0 Comments:

Post a Comment